Tulipa sitten vietettyä kuvauksen täyteinen viikonloppu Helsingin Messukeskuksessa. Olin kuvaamassa kolmena päivänä messuilla RADALLE.COM:lle. Pääsin ensimmäistä kertaa tutustumaan näyttelyyn näytteilleasettajan vinkkelistä.
ACS on kuulunut pääsiäiseeni jo 2000-luvun alusta lähtien. Näyttely on toiminut myös valokuvaus harrastukseni koitin kivenä, jossa on voinnut hyvin testata mitä kaikkea on vuoden aikana tullut opittua. Tänä vuonna sain tilaisuuden päästä tapahtumaan näytteilleasettajan ominaisuudessa joka soi tiettyjä vapauksia verrattuna edellisiin vuosiin.
Yleistä näyttelystä
ACS & TCS on Pohjoismaiden suurin ja yksi Euroopan suurimmista harrasteajoneuvonäyttelyistä. Näyttely kokoaa aina pääsiäisviikonloppuna suuren joukon harrastajia Helsinkiin saman katon alle. Järjestäjänä näyttelyssä toimii Finnish Hot Rod Association ry. FHRA on kiihdytysautourheilun kattojärjestö Suomessa.
ACS järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1978 Tikkurilan Jäähallissa Vantaalla. Tapahtuma lähti liikkeelle puhtaasi jenkkiautonäyttelynä, mutta 90-luvun loppupuolella mukaan alkoi tulla myös muidenkin tyylisuuntien autoja tuningharrastuksen nostaessa päätään.
Tuningautojen määrän kasvaessa varsinaisen ACS:n ohessa alettiin järjestämään omaa näyttelyä joka oli suunnattu tuningkansalle. TCS onkin perustamisensa jälkeen kerännyt vuosi toisensa jälkeen enemmän yleisöä muodostuen näin yhdeksi euro- ja japsigenren kauden päätapahtumista Suomessa.
Torstai
Saavuin Messukeskukselle torstain noin kello kahdeksan aikoihin illalla. Sisällä olikin jo täysi tohina päällä. Autoja ja kuljetus kalustoa oli vähän siellä sun täällä, sekä ihmisiä sinkoili sinne tänne rakentelemassa osastoja.
RADALLE.COM:n osasto ei ollut mitenkään poikkeus verrattuna muihin osastoihin. Kaaos oli totaalinen. Näin maallikosta tuntui lähinnä ihmeeltä, jos osasto saataisiin puolenyön takarajaan mennessä valmiiksi. Itse poistuin paikalta jo joskus kello 23.00 aikoihin.
Saavuttuani osastolle heitin kamerareppuni erääseen nurkkaan ja kaivoin kamerani esille. Kerrankin pääsisin kuvailemaan rauhassa autoja ilman, että ympärillä olisi kokoajan yleisötungosta. Mielenkiintoista oli myös nähdä ihmisiä kulissien takaa. Valitettavan harvoin autonäyttelyissä näkee autojen takana olevia henkilöitä.
Perjantai
Näyttelyn ensimmäinen päivä käynnistyi osaltani suurinpiirtein samoihin aikoihin kuin itse näyttelykin avautui eli puolilta päivin. Saavuttuani Comin osastolle huomasin, että rakennus porukka oli saanut ihmeitä aikaan illan ja aamun kuluessa. Osasto oli jo valmiina muutamaa pikku juttua lukuun ottamatta.
Perjantai tuli notkuttua osaston lähettyvillä ja palloiltua TCS:n halleissa. Sain myös lyötyä lukkoon myös yhteistyö diilin erään lehden kanssa. Kävin myöskin varsinaisen ACS:n puolellakin kiertelemässä, mutta jotenkin tuli vähän sellainen tunne, että olin nähnyt jo saman aiemminkin....
Sunnuntai
Lauantai menikin sitten kokonaan torstain ja perjantain kuvien muokkailussa kokonaan, joten vietin sen päivän koneellani kotona. Sunnuntaina suunnistin jälleen Pasilaan tosin tälläkertaa jo kello kymmeneksi.
Sunnuntain suunnitelmissa oli kuvailla muutamia kasvokuvia RADALLE.COM Staffilaisista erästä heidän projektiaan varten. Saatuani homman tehtyä heti aamusta lähdin vielä kiertelemään joksikin aikaa messuja ja räpsimään satunnaisia kuvia.
Kuvasin myös kokeilu mielessä erään Comin naapuriosastolla olleen auton jonka on kuulemma tarkoitus näykyä tulevalla kaudella paljon tapahtumissa......
Lopuksi vielä hieman ajatuksia kuvauskalustosta ja kuvaamisesta
Kuvasin suurimman osan kuvista setillä Nikon D90+Tokina 12-24mm f/4+SB-900. Suurimman osan kuvista otin niin, että pidin salamaa toisessa ja kameraa toisessa kädessä. Salama oli yhdistettynä kameraan TTL-johdon kautta. Tämä antoi mukavasti vapautta salaman sijoittelussa ja pystyin asettamaan/suuntaamaan salaman minne halusin. Huomasinkin messuilla jälleen kerran sen, että salaman huonoin paikka on ehdottomasti kameran päällä. Salaman vieminen esimerkiksi käden mitan päähän kamerasta saa jo ihmeitä aikaan.
Tosin tässäkin on poikkeuksia. Kokeilin meinaan samaa Pentaxin rungollani, mutta jostain syystä homma ei vain tuntunut toimivan kunnolla. Asiaan saattoi tosin vaikuttaa, että jouduin laukomaan Pentaxilla salamaa orjana. Pitää kokeilla joskus uudelleen kunhan vain saan hommattua myös Pentaxiin sopivan TTL-johdon.
Vaikka joidenkin mielestä kuvaaja joka levittelee käsiään kuin lintu siipiään näyttää hölmöltä niin lopputulos on mielestäni se joka ratkaisee....
maanantai 5. huhtikuuta 2010
American Car Show & Tuning Car Show 2010
Tunnisteet:
ACS,
ACS2010,
Helsinki,
Henkilökuvaus,
Messukeskus,
Nikon,
pikkusalama,
RADALLE.COM,
TCS,
TCS2010,
Välähdyksiä
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti